مقدمه سلسله يوميات يوتويب

بسم الله الرحمن الرحيم اهلا بكم في مدونه كل يوم جديد زي ما قلنا علي الصفحه بتاعتنا أن في أول أغسطس هنبدا نشتغل مع بعض ونتعلم حاجات كتير فطبعا احنا عارفين انا الشهر بتاعنا بيبقي اربع اسابيع فاحنا هنقسم الاربع اسابيع دي لتلات اسابيع هنتعلم فيهم دورات والاسبوع الرابع دا هيبقي دروس منفرده مش دوره زي الباقي طيب الاسبوع الاول دا هنتعلم ايه فيه زي ما قلنا برضو أن في ناس عندها صور شخصيه ليها في ناس عندها مثلا منتجات لشركتها ناس عندها لوجوهات بتبقي عايزه تعمل فيديو احترافي بحيث انها تبين الصور دي بشكل محترف ومنسق ويطلع الفيديو اكتر من رائع دا اللي احنا هنعمله في الاسبوع الاول من الدوره  طيب احنا هنتعامل مع انهي برنامج بصو الموضوع هيمشي ازاي انا من وجه نظري البرامج كتيره جدا وكل واحد مختلف عن التاني لكن كلهم بيبقي عباره عن تلات طبقات منخفضه متوسطه ممتازه طيب انا هبدا من انهي انا هبدا من المتوسط طب ليه ابتديت بالمستوي الموضوع باختصار شديد جدا مينفعش انا اروح اجيب واحد ميعرفش يعمل اي حاجه ف المونتاج حتا الداتا اللي معاه سواء صور ولافيديوهات ولا صوت ميعرفش حتي يدخلهم علي البرنامج اللي هيشتغل عليه واقعده قدام برامج تقيله واقله اتفضل انا هعلمك كدا انا بعذب  الشخص دا معايا طب وليه مش اختارت المنخفض لان برضو المنخفض دا احنا بنتعلم اساسيات البرنامج اللي كدا كدا هنتعلمها في المستوي المتوسط يبقي نبدا الاول بالمتوسط وفيما بعد أن شاء الله هنتعلم في الفئه الممتازه طيب انا كاشخص لسا بتعلم اول مره اشوف حاجات زي دي مطلوب مني ايه اول حاجه لازم تعرف أن مفيش حاجه صعبه ومهما كانت صعبه مع التكرار بتبقي  سهله تاني حاجه لازم تفهم وتطبق معايا مش تشوف الفيديو وتسكت لا تالت حاجه كمان أن لما تيجي تشوف الدرس شوفه الاول مره واحده كله علي بعضه وبعدها عيد تشغيله من الاول وابدء طبق معايا بحيث انك تبقي شفت الدرس واخت فكره  رابع حاجه ودي الاهم محدش مبيغلطش والغلط هو اللي هيعلمك وعمر الغلط ماكان عيب ولكن الغلط اللي بجد أن مسالش في الحاجه اللي انا مش فاهم فيها عشان كدا احنا يوميا بنزل الحلقه علي القناه والمدونه والصفحة يعني هتوصلك هتوصلك وانت بقا شوف الدرس ولو ف حاجه وقفت معاك مش هقولك اكتبلي تعليق وانا هرد لا ياسييدي تعالي علي الخاص وكلمني وانا هرد عليك من خلال الصفحه تابعونا يوميا الساعه تسعه مساءا وان شاء الله هنبدا من اول بكره اول درس في سلسله يوميات يوتيوب الجزء الاول انتظرونا ......

"اعلان هام" لعشاق الجرافيك والتصميمات

بوست واعلان مهم جدا نتمني منكم متابعتنا عبر صفحتنا ومدونتنا الرسميه والقناه الخاصه بنا ونتمني لكم الافاده في مجالاتنا وشكراااا

هام لي اصحاب الشركات والمنتجات

هام جدا للمنتجات وأصحاب الشركات اي أن كان نوع منتجج او شركتك احمي نفسك واسم شركتك او منتجج من خلال نخبه من المحامين المميزين في تسجيل العلامات التجاريه وحمايه حقوق الملكيه الفكريه 

يوميات يوتيوب 1 هام لي اصحاب قنوات اليوتيوب

درس مهم جدا لي اصحاب محتوي اليوتيوب وقنوات اليوتيوب لازم تعرف ازاي تحمي الفيديو بتاعك من السرقه في ناس تاخد شغل وترفعه علي قناتهم علي انهم اصحاب الفكره

تابعونا يوميا علي صفحتنا :

 https://www.facebook.com/secretworld500



الحلقه الاولي من برنامج بتفكر ازاي واول قضيه سلبيه بنواجها كلنا


كلنا بنستني يوم مهم جدا في حياتنا بس اليوم دا مش بيتكرر غير مره واحده بس في العمر كلنا بنبقي مستنين اليوم دا بلهفه شديده جدا ومعظم الناس بترتب حياتها ومصيرها كله علي اللحظه دي عشان كدا الحلقه الاولي من برنامج بتفكر ازاي هناقش هذه القضيه السلبيه اللي كلنا بنواجها واستنونا كل يوم جمعه الساعه 7 مساءا وقضيه جديده

خــــــــبـــــــر عـــــــاجــــــل

اعضاء الجروب الكرام كل عام وحضراتكم بخير النهارده انشاء الله موعدنا مع الحلقه الثانيه من برنامج بتفكر ازاي وميعاد البرنامج الساعه 7 مساءا هايسعدك تغير حياتك بالكامل وكمان بناقش فيه حاجات كلنا بنعملها في حياتنا وبشكل مستمر او بشكل يومي عاوزين  نتفاعل مع البرنامج انشاء الله هيعجبكم  وهنتكلم كمان عن بعض الحاجات الدينيه كل دا فقط في مدونه كل يوم جديد نرجو مشاهده الحلقه الاولي قبل مشاهده الحلقه الثانيه ونتمني منكم الانضمام للجروب الرسمي للبرنامج لمناقشه اسئله الحلقه والمناقشه بشكل عام عن ماقيل في الحلقه نرجو منكم متابعتنا وندعوكم للانضمام للجروب الخاص بالبرنامج وشكرا .....

رابط الحلقه الاولي من البرنامج :  http://newday80.blogspot.com.eg/2017/03/blog-post_10.html

رابط صفحتنا علي الفيس بوك : https://www.facebook.com/newday70/

رابط  الجروب الرسمي للانضمام للبرنامج عبر جوجل بلس :  https://plus.google.com/u/0/communities/117995677325619550424


حكم الدكتورالفقي لاتغضب لأنك لا تستطيع جعل الآخرين مثلما تود ان يکونوا




انت هنا اليوم بسبب قرارات الامس وستكون غدا بسبب قرارات اليوم
ليس الواقع سوى ادراك فلو اردت تغيير واقع حياتك ابدا بتغيير ادراكك
ليس الماضي الا كنزا من المهارات والخبرات والتجارب بدونها يتخبط الانسان في الظلام
الادراك هو بداية التغيير والتغيير هو بداية النمو

لقرار القاطع لا يدع مجالا للتردد او التراجع بل يعطي الشخص قوة رائعة توجهه الي تحقيق اهداف حياته
الشخص الذي عنده اكثر من بديل لكي يحل مشكلة واحدة عرف الطريق الي القمة
ان لم تعرف قدراتك وتقدرها وتقنع نفسك بانها حقيقية فكيف تتوقع ان يقدرك الاخرون
اقل شئ يستطيع الانسان ان يهديه لنفسه هو ان يكون افضل ما يستطيع ان يكونه
الهوايات لها قوة علاجية رائعة فهي تبعدك عن ضغوط الحياة اليومية وتاخذك الي الراحة والسعادة
المفكر هو صانع الافكار والافكارتسبب التفكير
والتفكيريسبب التركيزوالتركيزيسبب الاحاسيس والاحاسيس تسبب السلوك والسلوك
يسبب النتائج والنتائج تحدد واقع حياتك فلو اردت فعلا ان تحدث تغييرا في
حياتك غير ادراكك

مهما كان النجاح الذي وصل اليه اي انسان فقد كانت بدايته من المكان الذي كان فيه مهما كان هذا المكان

معظم الناس يضيع وقته في التحضير لكي يعيش حياة افضل ولكنه لا يعيش هذه اللحظات التي من الممكن ان تكون اخر لحظات حياته
يوميا اعمل على تنقيص ما لاتريد وعلى تصعيد ما تريد حتى ينتهي تماما ما لا تريد وينمو ويزدهر ما تريد
احيانا يخلق الله سبحانه
وتعالى امامنا باباً لكي يفتح لنا باباً آخر افضل منه ولكن معظم الناس
يضيع تركيزه ووقته وطاقته في النظر الي الباب الذي اغلق بدلا من باب الامل
الذي انفتح امامه على مصراعيه
ما الماضي الا حلم وما المستقبل الا رؤية
وعيشك الحاضر بحب تام لله سبحانه وتعالى تجعل من الماضي حلما من السعادة
ومن المستقبل رؤية من الامل


الحياة التي تعيشها الان ليست الا انعكاسا من
افكارك وقراراتك واختياراتك سواء كنت مدركا لذلك ام لا ولو اخذت المسؤلية
تكون قد بدات الطريق الي التغيير والتقدم والنمو

التفكير الايجابي هو مصدر قوة وايضا مصدر حرية مصدر قوة لانه سيساعدك على التفكير في الحل حتى نجده وبذلك تزداد مهارة وثقة وقوة ومصدر حرية لانك ستتحرر من معاناة وآلام سجن التفكير السلبي واثاره الجسيمة

اتعلم ازاي تقضي علي نمش البشره بالفوتوشوب


اتعلم ازاي تقضي علي نمش البشره بالفوتوشوب
من مدونه كل يوم جديد وانتظرو المزيييييييييد ,,,,,,,,

اقوي نظام غذائي للتخلص من السمنه في رمضان

الأسبوع الأول
نظام غذائى للتخسيس خلال فترة الصيام وشهر رمضان (1)

الممنوعات في الإفطار

* هناك محتويات يجب الإبتعاد عنها تماما خلال شهر رمضان حتى لا تحدث التخمة أو التقلصات في المعدة و يزيد الوزن و هي الأفطار على الماء المثلج وشرب الماء بسرعة ثم الهجوم مباشرة على الأكل دفعة واحدة دون إعطاء الفرصة لتتنبه المعدة

* تناول الأطعمة الدسمة والمحمرات والمسبكات وكل ما يشكل عبئا على المعدة شرب العصائر والمياه الغازية التي تؤخر الهضم وتسبب الإنتفاخ


الافطار 

كوب خوشاف بالماء وليس بالبن وذلك لاحتواء التمر والتين على الحديد الذي لا يمتص في وجود الكالسيوم (تين+تمر+مشمش+زبيب) بدون اضافة سكر.

طبق شوربة خضار + شريحة لحم 100جم مسلوقة او مشوية في الفرن

1/4 غيف عيش أسمر أورغيف عيش سن أو 3 ملاعق أرز او مكرونة

طبق كبير سلطة خضراء متبلة باليمون والفلفل وملعقة صغيرة زيت زيتون
بعد صلاة التراويح

ثمرة فاكهة (جوافة – تفاحة – خوخ - كمثرى(

السحور 

كوب لبن كبير منزوع الدسم او كوب زبادي منزوع الدسم +قطعة جبن قريش 50جم +4 ملاعق كبيرة فول مدمس بدون زيت وبالليمون +1/4 رغيف بلدي +سلطة خضراء






الأسبوع الثانى
نظام غذائى للتخسيس خلال فترة الصيام وشهر رمضان (2)


السحور يومياً

طبق فول مدمس بالليمون والبهارات + طبق سلطة خضراء + ملعقة جبنة قريش أو كوب
زبادي صغير مع شريحة خبز

*اليوم الأول الإفطار
شرب عصير برتقال طازج + شريحة لحم مشوي + ربع كيلو فاصوليا خضراء مسلوقة +
سلطة خضراء + شريحة خبز

*اليوم الثاني الإفطار
كوسة مسلوقة بالطماطم + ربع فرخة مشوية + طبق سلطة خضراء بالمخللات + شريحة
خبز + قطعتين بطيخ أو شمام

*اليوم الثالث الإفطار

كفتة مشوية + سلطة خضراء + خرشوف وكوسة مسلوقة + شريحة خبز + عدد 5 حبات مشمش
أو 4 حبات برقوق

*اليوم الرابع الإفطار

طبق من البازيلاء والجزر والطماطم باللحم المفروم بدون سمن + شريحة خبز + طبق
سلطة خضراء + شرب عصير برتقال

*اليوم الخامس الإفطار

ربع فرخة مشوية + فنجان من اللوبيا المسلوقة بالليمون + طبق سلطة خضراء + عدد
5 حبات مشمش أو 4 حبات برقوق

*اليوم السادس الإفطار
قطعة سمك فيليه مشوي + خضار سوتيه مسلوق من الخرشوف والكوسة والفاصوليا الخضراء +
طبق سلطة خضراء + شريحة خبز + فنجان من عصير الفراولة الطازجة
*اليوم السابع الإفطار
كفتة مشوية ثمن كيلو + خضار سويته كاليوم السابق + طبق من السلطة الخضراء +
شريحة خبز + قطعتين من البطيخ

ملاحظة
يمكن إبدال الفواكه بقطعة كنافة أو حبتين قطايف






الأسبوع الثالث
نظام غذائى للتخسيس خلال فترة الصيام وشهر رمضان (3)




الفطور


طبق شوربة صغير + شريحة من اللحم الخالي من الدهن أو ربع دجاجة أوربع أرنب أو
مايساوي هذه الكمية من السمك ويستحسن أن تكون مشوية أو مسلوقة فالتحمير يعقد
الأمور أمام المعدة الخاوية + طبق خضار مطهو نئ في ني مع ربع رغيف خبز بلدي +
طبق سلطة صغير + برتقالة أو 10 حبات فراولة أو مايساوي ذلك من أي فاكهة آخرى

السحور

كوب زبادي مع ملعقة عسل أبيض + 6 ملاعق فول مدمس + قطعة جبن قريش
الفول المدمس هو وجبة السحور المحببة لأنه يمكث بالمعدة والأمعاء لفترة طويلة
و يقضي على الشعور بالجوع كما أنه يحتوي على الفيتامينات والبروتينات المفيدة
ويعطي الطبق منه 270 سعرا حراريا وبطبيعة الحال, فإنه يفضل أن يكون السحور
متأخرا أي بعد الثانية عشرا والسنة الشريفة تنصح بتأخير السحور حتى يتمكن
الصائم من مقاومة الشعور بالجوع في الأيام الأولى للصيام
خاصة بالسحور يجب تجنب تناول الحوادق والتوابل والمخللات والأطعمة الحريفة
لأنها تسبب الإحساس بالعطش أثناء الصيام

الممنوعات في الإفطار

هناك محتويات يجب الإبتعاد عنها تماما خلال شهر رمضان حتى لا تحدث التخمة أو التقلصات في المعدة و يزيد الوزن و هي الأفطار على الماء المثلج وشرب الماء بسرعة ثم الهجوم مباشرة على الأكل دفعة واحدة دون إعطاء الفرصة لتتنبه المعدة
تناول الأطعمة الدسمة والمحمرات والمسبكات وكل ما يشكل عبئا على المعدة شرب العصائر والمياه الغازية التي تؤخر الهضم وتسبب الإنتفاخ







الأسبوع الرابع
نظام غذائى للتخسيس خلال فترة الصيام وشهر رمضان (4)


الإفطار








طبق متوسط من الخضار المسلوق والمطهو في ملعقة صغيرة من السمن أو الزيت أو خضار مطبوخ مع اللحم بدون إضافة دهن بتاتاً + قطعة لحم عجل بتلو أو بقري مشوي أو مسلوق أو ربع دجاجة مسلوقة أو مشوية أو قطعتان من الكبد المشوي يفضل كبد العجل البتلو + ربع رغيف خبز بلدي ويمكن إستبدال الخبز بأربع ملاعق مكرونة أو أرز + طبق سلطة خضراء + ثمرة برتقال أو يوسفي أو تفاح أو كومثرى أو ثمرتا خوخ أو 4 حبات مشمش أو موزة

السحور

طبق متوسط من الفول المدمس بالليمون وملعقة صغيرة زيت زيتون أو ذرة أو قطعتي جبن قريش أو قطعة جبن نستو أو بيضة مسلوقة + كوب لبن زبادي منزوع الدسم
+ ربع رغيف خبز بلدي + طبق سلطة خضراء + ثمرة برتقال أو يوسفي أو تفاح أو كومثرى أو ثمرتا خوخ أو 4 حبات مشمش أو موزة

بأتباعك لهذا النظام في شهر رمضان يمكنك من إنقاص وزنك من 5 إلى 7 كيلو خلال الشهر المبارك

ملاحظات هامة

تناولي كمية من الخضروات المطهوة مع إضافة ملعقة زيت واحدة
تناولي المشروبات مثل القهوة والشاي والكاكاو والنعناع والكركديه بدون إضافة السكر
تناولي العصائر الطبيعية بدون إضافة السكر مثل البرتقال والجوافة والمانجو والفراولة
يمكن تناول قطعة كنافة صغيرة أو وحدتين من القطايف مرتين في الأسبوع فقط مع عدم تناول حصة اليوم من الفاكهة
وبهذه الطريقة لا تحرم المرأة نفسها من الحلويات المميزة لشهر رمضان المبارك
ولا تخضع للإغراءات التي تجعلها تحطم الريجيم الذي تتبعه

جميع الحقوق محفوظه لدي مدونه كل يوم جديد |Privacy-Policy| سياسه الاستخدام

Design : New Day